Programma | Realisatie 2017 | Primitieve begroting 2018 | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Verschil | Voordeel/ Nadeel |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Kwaliteit openbaar bestuur | 8.605.238 | 6.786.936 | 8.795.435 | 6.737.092 | 2.058.343 | V |
2: Regionale economie | 21.102.352 | 19.512.823 | 19.428.926 | 18.032.011 | 1.396.915 | V |
3: Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer | 53.914.362 | 54.539.588 | 55.179.678 | 47.777.688 | 7.401.990 | V |
4: Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer | 10.631.504 | 8.729.739 | 10.727.568 | 10.336.635 | 390.933 | V |
5: Milieu, Energie & Bodem | 11.031.544 | 11.472.639 | 10.313.395 | 8.381.585 | 1.931.810 | V |
6: Cultuur | 16.747.781 | 17.407.625 | 17.599.130 | 17.376.375 | 222.755 | V |
7: Dynamiek in leefomgeving | 52.307.442 | 65.873.068 | 60.952.825 | 59.879.435 | 1.073.390 | V |
8: Middelen | -183.528.224 | -147.102.372 | -180.971.932 | -201.001.394 | 20.029.462 | V |
Totaal | -9.188.001 | 37.220.046 | 2.025.025 | -32.480.573 | 34.505.598 | V |
Het voordelig rekeningsaldo over het boekjaar 2018 bedraagt € 34.505.598,--. Dit rekeningsaldo is samengesteld volgens de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Hierin is bepaald dat het saldo van baten en lasten, ten opzichte van de begroting, na verrekening met begrote mutaties met reserves gepresenteerd dient te worden. Het betreft dan het saldo waarin de begroting inclusief begrotingswijzigingen heeft voorzien. Vorig jaar bedroeg het rekeningsaldo op dezelfde wijze berekend € 21.643.876,-- positief.
Het saldo van verrekeningen van budgetten die relaties hebben met bestemmingsreserves bedraagt vanuit 2018 € 23.110.023,-- negatief. Daarnaast wordt een bedrag van € 1.353.000,-- aan de Risicoreserve onttrokken. Per saldo wordt € 21.757.023 aan de reserves toegevoegd. Vorig jaar werd per saldo een bedrag van € 12.594.717,-- aan de reserves toegevoegd.
Het rekeningsaldo wordt na de verrekening met reserves per saldo € 12.748.575,-- positief. In 2017 was het rekeningsaldo ook positief en bedroeg € 9.049.159,--. De jaren daarvoor waren deze saldi altijd voordelig met uitzondering van 2016. In dat jaar was het saldo € 130.618,-- negatief.
De totale lasten waren € 11.468.508,-- lager dan begroot en de baten waren € 23.037.089,-- hoger dan begroot. Het resultaat voor verrekening met reserves bedroeg daardoor, zoals eerder aangegeven, per saldo € 34.505.598,-- positief. De begrote stortingen in reserves bedragen € 111.920.986,-- en de begrote onttrekkingen zijn € 113.946.011,--. De beoogde stortingen zijn € 26.105.780,-- hoger dan begroot en de onttrekkingen zijn € 4.348.757,-- hoger dan begroot. Per saldo een storting van € 21.757.023,--. Dit bedrag kan als volgt worden gespecificeerd (waarbij na- en voordelen vanuit het exploitatie-oogpunt zijn weergegeven, een extra storting in een reserve wordt hier dan ook als nadeel gezien):
Mutaties reserves | Begroting | Realisatie | Voordeel/Nadeel | Verschil |
---|---|---|---|---|
Mutaties reserves | Begroting | Realisatie | Voordeel/Nadeel | Verschil |
Bijdrage aan reserve Investeringen Verkeer en Vervoer | 2.989.080 | 17.926.320 | N | -14.937.240 |
Bijdrage van Risicoreserve* | -1.000.000 | -2.353.000 | V | 1.353.000 |
Bijdrage aan reserve provinciaal aandeel ILG | 1.663.137 | 1.830.075 | N | -166.938 |
Bijdrage aan Reserve Regio Specifiek Pakket | 23.004.932 | 28.502.402 | N | -5.497.470 |
Bijdrage aan reserve vitaal platteland | 1.889.392 | 2.159.517 | N | -270.125 |
Bijdrage aan Cofinancieringsreserve Europa | 2.690.032 | 4.620.705 | N | -1.930.673 |
Bijdrage aan Egalisatiereserve groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | 2.142.328 | 2.552.092 | N | -409.764 |
Bijdrage aan Egalisatiereserve voormalige bdu verkeer en vervoer | 2.663.634 | 5.273.433 | N | -2.609.799 |
Bijdrage aan de reserve Reserve persoonlijk ontwikkel budget (POB) | 0 | 283.771 | N | -283.771 |
Bijdrage van reserve versterking economisch structuur | -1.700.000 | -3.190.247 | V | 1.490.247 |
Bijdrage van Reserve opvang revolverend financieren | 0 | -372.500 | V | 372.500 |
Bijdrage van reserve natuurbeleid | -9.870.213 | -10.940.521 | V | 1.070.308 |
Bijdrage van Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | -2.785.000 | -2.806.811 | V | 21.811 |
Bijdrage van reserve uitvoering generatiepact | -320.000 | -360.892 | V | 40.892 |
21.367.322 | 43.124.345 | -21.757.023 | ||
* De Risicoreserve valt in de categorie algemene reserves. De overige reserves zijn bestemmingsreserves. |
Het resultaat na verrekening met de reserves bedraagt € 12.748.575,-- positief. Wij willen echter ook een aantal budgetten die in 2018 niet zijn gebruikt overhevelen naar 2019. Dat bedrag is € 8.351.549,--. Dit bedrag kan als volgt worden gespecificeerd:
Omschrijving | |
---|---|
Beeldende kunst en vormgeving | 125.835 |
Voorzieningen toeristisch aanbod | 165.000 |
Financiële adviezen - Doorontwikkeling planning en control | 75.000 |
Frictiekostenbudget | 512.889 |
Programma Klimaat en energie/Beleidsontwikkeling Klimaat en energie | 1.256.132 |
Uitwerking PUP - Uitvoering luchtvaartbeleid | 21.000 |
Uitkering provinciefonds | 1.486.600 |
Versterking van landbouw en agribusiness | 629.426 |
Jong Leren Eten | 35.000 |
Herstructurering bedrijventerreinen | 240.544 |
Ondersteuning bij het functioneren van PS | 40.000 |
Onderzoek statengriffie | 20.000 |
Subtotaal | 4.607.426 |
Investeringsagenda | |
- Fietsprovincie | 49.166 |
- Vitaliteitsfonds Drentse vakantieparken | 279.601 |
- Breedband | 270.526 |
- Energieneutraal wonen | 127.339 |
- Binnenstadfonds | 750.000 |
- Acquisitie en Dr. IPR (Vierkant voor werk en Bedrijvenregeling) | 67.721 |
- Gebiedsontwikkeling GAE | 1.286.390 |
- Culturele investeringen die leiden tot toonaangevende kwaliteit | 104.851 |
- Toekomstgerichte landbouw | 700.591 |
- Asbestdaken | 107.938 |
Subtotaal | 3.744.123 |
8.351.549 |
Naast overhevelingen van niet bestede budgetten die volgend jaar nodig zijn om beleidsdoelen te realiseren, zijn er in 2018 vier budgetten overschreden waarvan wij voorstellen deze overschrijdingen te verrekenen met de beschikbare budgetten in 2019. Wanneer deze overschrijdingen er niet waren geweest, dan was het rekeningresultaat positiever geweest. Wij stellen dan ook voor om de budgetten in 2019 te verlagen en het saldo daarvan mee te nemen in het te verrekenen jaarrekeningresultaat. Met deze verrekening wordt voorkomen dat er naast de verschuiving over de verantwoordingsperiode, door de overheveling meer middelen beschikbaar komen dan bij de initiële besluitvorming zijn toegekend.
Omschrijving | |
---|---|
Onderzoek grondwatersystemen | 477.028 |
Koloniën van weldadigheid | 279.045 |
756.073 | |
Investeringsagenda | |
- Herstructureringsfonds | 430.071 |
1.186.144 |
Voor het positieve resultaat ad € 5.583.170,-- dat dan ontstaat, stellen wij voor dit toe te voegen aan de Reserve voor algemene doeleinden.
In de recapitulatie die u hierna aantreft worden per programma verschillen gespecificeerd. Het betreft verschillen groter dan € 50.000,-- tussen de begrote saldi (na verwerking begrotingswijzigingen) versus de gerealiseerde saldi van diverse kostensoort binnen de programma’s en producten. Verschillende saldi worden verrekend met reserves. In de meest rechtse kolom treft u de saldi aan per programma na de voorgestelde verrekening met reserves. Conform gemaakte afspraken worden afwijkingen ten opzichte van de begroting nog beperkt toegelicht aan het eind van de verantwoording per programma. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de toelichting zoals opgenomen in het jaarverslag.
Specificatie van verschillen (groter dan € 50.000,--) tussen begrote (na wijziging) en gerealiseerde saldi per programma en product.
Programma- Beleidsopgaveomschrijving | V/N | Saldi programma's | Verrekening specifieke reserves | Saldo programma's na verrekening |
---|---|---|---|---|
Programma 1. Kwaliteit openbaar bestuur | ||||
CvdK: Goed functioneren als rijksorgaan en boegbeeld. | ||||
Overige | V | 28.428 | ||
Totaal CvdK: Goed functioneren als rijksorgaan en boegbeeld. | V | 28.428 | ||
PS: Drenthe goed bestuurd door goed functionerend, bestuurskrachtig, betrouwbaar openbaar bestuur met integere bestuurders | ||||
Fractiewerkzaamheden | V | 59.581 | ||
Onderzoek Statengriffie | V | 51.306 | ||
Overige | V | 115.054 | ||
Totaal PS: Drenthe goed bestuurd door goed functionerend, bestuurskrachtig, betrouwbaar openbaar bestuur met integere bestuurders | V | 225.941 | ||
GS: Goed functionerend, bestuurskrachtig en betrouwbaar openbaar bestuur | ||||
Bijdrage aan voorziening Appa | N | -328.729 | ||
Overige | V | 28.074 | ||
Totaal GS: Goed functionerend, bestuurskrachtig en betrouwbaar openbaar bestuur | N | -300.655 | ||
De provincie Drenthe is zichtbaar door klantgericht, interactief en toegankelijk te handelen | ||||
Kwaliteit van dienstverlening | V | 78.739 | ||
Overige | V | 64.359 | ||
Totaal De provincie Drenthe is zichtbaar door klantgericht, interactief en toegankelijk te handelen | V | 143.098 | ||
Zorgen voor een goede samenwerking met partners en belangenbehartiging voor Drentse stakeholders | ||||
Bijdragen in projecten Cofinancieringsreserve Europa | V | 1.930.673 | ||
Overige | V | 30.858 | ||
Totaal Zorgen voor een goede samenwerking met partners en belangenbehartiging voor Drentse stakeholders | V | 1.961.531 | ||
Totaal programma 1. Kwaliteit openbaar bestuur | V | 2.058.343 | ||
Verrekening reserves | ||||
Bijdrage aan Cofinancieringsreserve Europa | -1.930.673 | |||
Totaal verrekening met reserves | -1.930.673 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 127.670 | ||
Programma 2: Regionale economie | ||||
Vergroten concurrentiepositie van Drenthe | ||||
Gebiedsontwikkeling (GAE) | V | 1.286.390 | ||
Proceskosten Economie | N | -68.614 | ||
Bijdragen in projecten versterking economische structuur | N | -1.490.247 | ||
Overige opbrengsten | V | 60.765 | ||
Herstructurering bedrijventerreinen | V | 240.544 | ||
Afwikkeling (subsidie) vorig boekjaar | V | 547.980 | ||
Overige | N | -13.591 | ||
Totaal Vergroten concurrentiepositie van Drenthe | V | 563.227 | ||
Investeren in kennisontwikkelingen en een bestendige arbeidsmarkt | ||||
Kennisontwikkeling en goede aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt | N | -55.703 | ||
Overige | N | -46.177 | ||
Totaal Investeren in kennisontwikkelingen en een bestendige arbeidsmarkt | N | -101.880 | ||
Breedband in Drenthe | ||||
Breedband | V | 270.526 | ||
Totaal Breedband in Drenthe | V | 270.526 | ||
Versterken van de vrijetijdseconomie | ||||
Intensiveren marketing | V | 145.260 | ||
Structuurversterking recreatie en (zorg)toerisme | V | 165.000 | ||
Vitale vakantieparken faciliteren | V | 263.202 | ||
Overige | V | 42.413 | ||
Totaal Versterken van de vrijetijdseconomie | V | 615.875 | ||
Drenthe, dé fietsprovincie | ||||
Overige | V | 49.166 | ||
Totaal Drenthe, dé fietsprovincie | V | 49.166 | ||
Totaal programma 2: Regionale economie | V | 1.396.915 | ||
Verrekening reserves | ||||
Bijdrage van Reserve versterking economisch structuur | 1.490.247 | |||
Bijdrage van Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | 21.811 | |||
Totaal verrekening met reserves | 1.512.057 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 2.908.972 | ||
Programma 3: Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer | ||||
Bereikbaar Drenthe | ||||
Bijdragen in kosten verkeers- en vervoersprojecten (BDU) | V | 2.064.218 | ||
Afschrijving | V | 816.476 | ||
Intensivering uitvoering fietsnota | V | 62.289 | ||
Overige opbrengsten | V | 77.951 | ||
Totaal Bereikbaar Drenthe | V | 3.020.934 | ||
Mobiliteit op maat | ||||
Bijdrage aan OV-Bureau Groningen-Drenthe (BDU) | N | -88.532 | ||
Kosten spoor Emmen Zwolle | N | -360.313 | ||
Afwikkeling (subsidie) vorig boekjaar | V | 923.950 | ||
Overige | V | 41.671 | ||
Totaal Mobiliteit op maat | V | 516.777 | ||
Verkeersveilig Drenthe | ||||
Programmakosten VVB (BDU) | N | -73.015 | ||
Overige | V | 12.789 | ||
Totaal Verkeersveilig Drenthe | N | -60.225 | ||
Het beheren en onderhouden van de wegen op een afgesproken kwaliteitsniveau | ||||
Zorgen voor veilige provinciale wegen | N | -307.799 | ||
Instandhouden van de infrastructuur van wegen (variabel onderhoud) | V | 423.944 | ||
Overige | N | -55.773 | ||
Totaal Het beheren en onderhouden van de wegen op een afgesproken kwaliteitsniveau | V | 60.372 | ||
Het beheren en onderhouden van de vaarwegen op een afgesproken kwaliteitsniveau | ||||
Instandhouden van onze bestaande infrastructuur van vaarwegen op het gebied van leefbaarheid, bereikbaarheid en mobiliteit | N | -287.604 | ||
Zorgen voor veilige vaarwegen | N | -89.368 | ||
Zorgen voor een schone, gezonde en mooie leefomgeving rond de vaarwegen | V | 52.203 | ||
Overige | N | -10.594 | ||
Totaal Het beheren en onderhouden van de vaarwegen op een afgesproken kwaliteitsniveau | N | -335.363 | ||
Regio Specifiek Pakket | ||||
Integrale gebiedsontwikkeling Coevorden | N | -340.656 | ||
Bijdrage van regionaal Mobiliteitsfonds RSP | V | 3.007.076 | ||
Ruimtelijk Economisch Programma | V | 885.743 | ||
Verbetering spoor Zwolle Coevorden en Emmen | V | 472.953 | ||
Overige | V | 174.380 | ||
Totaal Regio Specifiek Pakket | V | 4.199.495 | ||
Totaal Programma 3: Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer | V | 7.401.990 | ||
Verrekening reserves | ||||
Bijdrage aan Egalisatiereserve groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | -409.764 | |||
Bijdrage aan Reserve Regio Specifiek Pakket | -3.997.470 | |||
Bijdrage aan Egalisatiereserve voormalige bdu verkeer en vervoer | -2.609.799 | |||
Bijdrage aan reserve Investeringen Verkeer en Vervoer | -816.476 | |||
Totaal verrekening met reserves | -7.833.510 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | N | -431.520 | ||
Programma 4: Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer | ||||
Een aantrekkelijk en gevarieerd vestigingsklimaat voor wonen en werken | ||||
Stedelijke ontwikkeling en vernieuwing | V | 88.000 | ||
Bijdragen herstructureringsfonds | N | -430.071 | ||
Ruimtelijke kwaliteit | V | 350.426 | ||
Inzet op specifieke ontwikkelingen | V | 74.025 | ||
Subsidie Binnenstadfonds | V | 750.000 | ||
Overige | V | 46.967 | ||
Totaal Een aantrekkelijk en gevarieerd vestigingsklimaat voor wonen en werken | V | 879.347 | ||
Klimaatbestendig watersysteem voor landbouw, natuur en wonen | ||||
Overige | N | -28.280 | ||
Totaal Klimaatbestendig watersysteem voor landbouw, natuur en wonen | N | -28.280 | ||
Schoon grond- en oppervlaktewater voor mens, natuur, landbouw en drinkwatervoorziening | ||||
Onderzoeken grondwatersystemen | N | -1.709.795 | ||
EU cofinanciering POP3 | V | 1.232.931 | ||
Overige | V | 16.729 | ||
Totaal Schoon grond- en oppervlaktewater voor mens, natuur, landbouw en drinkwatervoorziening | N | -460.135 | ||
Totaal Programma 4: Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer | V | 390.933 | ||
Verrekening reserves | ||||
Totaal verrekening met reserves | 0 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 390.933 | ||
Programma 5: Milieu, Energie & Bodem | ||||
In 2050 produceren we in Drenthe minstens zoveel hernieuwbare energie als we aan energie gebruiken (Energieneutraal) | ||||
Programma klimaat en energie | V | 1.126.836 | ||
Beleidsontwikkeling klimaat en energie | V | 129.296 | ||
Actieplan Energieneutraal Wonen | V | 127.339 | ||
Totaal In 2050 produceren we in Drenthe minstens zoveel hernieuwbare energie als we aan energie gebruiken (Energieneutraal) | V | 1.383.471 | ||
In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen | ||||
Aanpak asbestdaken | V | 108.745 | ||
Bijdrage RUD | V | 224.786 | ||
Overige | V | 43.184 | ||
Totaal In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen | V | 376.715 | ||
De bodem en ondergrond worden zo beheerd en benut dat deze ook voor volgende generaties hun culturele, ecologische en economische kracht behouden | ||||
Leges en andere rechten | V | 57.924 | ||
Voorbereiden en uitvoeren overheidssaneringen door de provincie | V | 63.978 | ||
Overige | V | 49.721 | ||
Totaal De bodem en ondergrond worden zo beheerd en benut dat deze ook voor volgende generaties hun culturele, ecologische en economische kracht behouden | V | 171.623 | ||
Totaal Programma 5: Milieu, Energie & Bodem | V | 1.931.810 | ||
Verrekening reserves | ||||
Totaal verrekening met reserves | 0 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 1.931.810 | ||
Programma 6: Cultuur | ||||
Cultuur speelt een belangrijke rol in economische en ruimtelijke ontwikkelingen | ||||
Gebiedsontwikkeling Koloniën van Weldadigheid | N | -279.045 | ||
Cultuurhistorie | V | 50.480 | ||
Culturele investeringen | V | 104.851 | ||
Podiumkunsten, festivals en evenementen | N | -129.818 | ||
Beeldende kunst en vormgeving | V | 145.835 | ||
Overige | V | 85.480 | ||
Totaal Cultuur speelt een belangrijke rol in economische en ruimtelijke ontwikkelingen | N | -22.217 | ||
Het vertellen en zichtbaar maken van het verhaal van Drenthe en het zoeken naar nieuwe manieren om dat verhaal te vertellen | ||||
Overige | N | -18.476 | ||
Totaal Het vertellen en zichtbaar maken van het verhaal van Drenthe en het zoeken naar nieuwe manieren om dat verhaal te vertellen | N | -18.476 | ||
Een sociaal-cultureel klimaat waarin toonaangevende kunst en cultuuruitingen een plek hebben en waar mensen aan mee kunnen doen | ||||
Bijdrage provincie Groningen WSF-taken | V | 228.000 | ||
Overige | V | 35.448 | ||
Totaal Een sociaal cultureel klimaat waarin toonaangevende kunst en cultuuruitingen een plek hebben en waar mensen aan mee kunnen doen | V | 263.448 | ||
Totaal Programma 6: Cultuur | V | 222.755 | ||
Verrekening reserves | ||||
Totaal verrekening met reserves | 0 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 222.755 | ||
Programma 7: Dynamiek in leefomgeving | ||||
Een toekomstgerichte landbouw en agribusiness | ||||
Prikkels versterkte agrarische sector | V | 99.200 | ||
Versterking van de landbouw & agribusiness | V | 629.426 | ||
Investeringsagenda; Toekomstgerichte landbouw ontwikkelagenda melkveehouderij | V | 700.591 | ||
Verbetering van de landbouwstructuur | V | 242.453 | ||
Totaal Een toekomst gerichte landbouw en agribusiness | V | 1.671.669 | ||
Natuurlijk Platteland; Biodiversiteit versterken met economisch perspectief | ||||
Uitfinanciering Natuur-overig | V | 166.938 | ||
R-Realisatie EHS | V | 220.479 | ||
Natuur algemeen | N | -398.147 | ||
P-Milieukwaliteit Drenthe | V | 1.134.375 | ||
Grondverwerving en functieverandering NNN | N | -757.148 | ||
Tijdelijke beheer grondbezit | V | 180.532 | ||
Uitvoering Natuurbeschermingswet (NBW) | V | 74.682 | ||
Agrarisch natuurbeheer | N | -197.221 | ||
Programma Beheer | N | -1.321.734 | ||
Overige | V | 44.968 | ||
Totaal Natuurlijk Platteland; Biodiversiteit versterken met economisch perspectief | N | -852.275 | ||
Dynamisch Drenthe | ||||
Dynamisch Drenthe | ||||
Subsidies Leader Zuidoost-Drenthe | V | 719.438 | ||
Subsidies Leader Zuidwest-Drenthe | V | 99.578 | ||
Overige | N | -565.019 | ||
Totaal Dynamisch Drenthe | V | 253.996 | ||
Totaal Programma 7: Dynamiek in leefomgeving | V | 1.073.390 | ||
Verrekening reserves | ||||
Bijdrage aan Reserve vitaal platteland | -270.125 | |||
Bijdrage van Reserve natuurbeleid | 1.070.308 | |||
Bijdrage aan Reserve provinciaal aandeel ILG | -166.938 | |||
Totaal verrekening met reserves | 633.245 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 1.706.635 | ||
Programma 8: Middelen | ||||
Een duurzaam sluitende provinciale begroting | ||||
Elektriciteitsvoorziening dividenden en winst (Enexis) | V | 260.893 | ||
Opbrengst opcenten op hoofdsom motorrijtuigenbelasting | V | 92.460 | ||
Afwikkeling voorgaand dienstjaar (ink.) | N | -401.072 | ||
Rente langlopende geldleningen UG | V | 192.333 | ||
Rente toevoeging voorziening spaarhypotheken | V | 61.894 | ||
Uitkering uit het Provinciefonds | N | -224.765 | ||
Decentralisatie-uitkering impuls aanpak vakantieparken | V | 100.000 | ||
Decentralisatie-uitkering Hydrologische maatregelen | V | 376.600 | ||
Decentralisatie-uitkering Dutch Techzone | V | 1.000.000 | ||
Decentralisatie-uitkering RSP (extrapolatie) | V | 1.500.000 | ||
Vrije bestedingsruimte | N | -834.333 | ||
Overige financiële middelen | V | 13.354.982 | ||
Overige | N | -1.235.596 | ||
Totaal Een duurzaam sluitende provinciale begroting | V | 14.243.397 | ||
Een opgavegestuurde, kwalitatief hoogstaande en dienstbare organisatie | ||||
arbeidsvoorwaarden | V | 75.527 | ||
Doorlopende HRM kosten (werving&selectie) | V | 116.669 | ||
Organisatieontwikkeling | V | 210.811 | ||
Afwikkeling voorgaand jaar | V | 68.190 | ||
Concernopleidingen | N | -123.610 | ||
Persoonlijk Ontwikkel Budget POB | V | 283.771 | ||
Directe personele inzet | N | -320.890 | ||
Bijdrage derden in salariskosten | V | 410.336 | ||
Vergaderservice en evenementen | N | -92.014 | ||
Overige goederen en diensten | V | 77.651 | ||
Stelpost Interbestuurlijk Programma | V | 2.228.624 | ||
Onderhoud dagelijks provinciehuis | V | 73.755 | ||
Bijdrage aan voorziening meerjarenonderhoud provinciehuis | V | 140.555 | ||
Onderhoud Drents Museum | V | 66.274 | ||
Documentverwerking(Post) | V | 69.991 | ||
Dienstverlening Prolander | N | -76.752 | ||
Inzet ondersteunend personeel | V | 410.815 | ||
Overige opbrengsten | V | 1.596.802 | ||
Overige | V | 569.561 | ||
Totaal Een opgavegestuurde, kwalitatief hoogstaande en dienstbare organisatie | V | 5.786.065 | ||
Totaal Programma 8. Middelen exclusief reserve mataties | V | 20.029.462 | ||
Verrekening reserves | ||||
Bijdrage aan Reserve Regio Specifiek Pakket | -1.500.000 | |||
Bijdrage van Reserve opvang revolverend financieren | 372.500 | |||
Bijdrage van Reserve uitvoering generatiepact | 40.892 | |||
Bijdrage aan Reserve Investeringen Verkeer en Vervoer | -14.120.763 | |||
Bijdrage aan Reserve persoonlijk ontwikkel budget (POB) | -283.771 | |||
Bijdrage van Risicoreserve | 1.353.000 | |||
Totaal verrekening met reserves | -14.138.143 | |||
Saldo programma na verrekening met reserves | V | 5.891.319 | ||
Totale saldo jaarrekening, resultaat voor mutaties in reserves | V | 34.505.598 | ||
Mutaties reserves | ||||
Bijdrage aan Reserve Investeringen Verkeer en Vervoer | N | -14.937.240 | ||
Bijdrage aan Reserve provinciaal aandeel ILG | N | -166.938 | ||
Bijdrage aan Reserve Regio Specifiek Pakket | N | -5.497.470 | ||
Bijdrage aan Reserve vitaal platteland | N | -270.125 | ||
Bijdrage aan Cofinancieringsreserve Europa | N | -1.930.673 | ||
Bijdrage aan Egalisatiereserve groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | N | -409.764 | ||
Bijdrage aan Egalisatiereserve voormalige bdu verkeer en vervoer | N | -2.609.799 | ||
Bijdrage aan Reserve persoonlijk ontwikkel budget (POB) | N | -283.771 | ||
Bijdrage van Reserve versterking economisch structuur | V | 1.490.247 | ||
Bijdrage van Reserve opvang revolverend financieren | V | 372.500 | ||
Bijdrage van Reserve natuurbeleid | V | 1.070.308 | ||
Bijdrage van Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | V | 21.811 | ||
Bijdrage van Reserve uitvoering generatiepact | V | 40.892 | ||
Bijdrage van Risicoreserve | V | 1.353.000 | ||
Totaal Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen | N | -21.757.023 | ||
Totaal saldo jaarrekening, resultaat na verrekening met reserves | V | 12.748.575 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | |
---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen: | Baten | Baten | Baten | Verschil |
€ | € | € | € | |
Opcenten motorrijtuigenbelasting | -55.885.000 | -57.635.000 | -57.727.460 | 92.460 |
Uitkering Provinciefonds | -140.279.090 | -139.754.998 | -142.561.833 | 2.806.835 |
Dividend | -2.563.124 | -2.684.220 | -2.942.391 | 258.171 |
Saldo van de financieringsfunctie | -198.727.214 | -200.074.218 | -203.231.684 | 3.157.466 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | -198.727.214 | -200.074.218 | -203.231.684 | 3.157.466 |
Kosten van de overhead
Overheadkosten betreffen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze kosten zijn verantwoord in programma 1. Kwaliteit openbaar bestuur en programma 8 Middelen. Deze kosten zijn niet toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en/of dotaties aan voorzieningen ter dekking van groot onderhoud.
Opbrengst opcenten op hoofdsom motorrijtuigenbelasting
Het totaal aan verantwoorde opbrengsten voor motorrijtuigenbelasting bedraagt € 57.727.460,--. Volledigheidshalve vermelden we dat er een onzekerheid bestaat op de volledige inning van de opcenten motorrijtuigenbelasting, net als dat in andere jaren ook het geval was. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van de opcenten motorrijtuigenbelasting wordt uitgevoerd door de Belastingdienst. De informatie van de Belastingdienst is ontoereikend om als provincie de juistheid en volledigheid van de opbrengsten op voertuigniveau te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van de berekening, oplegging en incasso door de Belastingdienst, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de opcenten motorrijtuigenbelasting geen provinciale verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de provincies geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting kan worden verkregen.
Hierna wordt een toelichting gegeven op diverse aspecten van het overzicht van baten en lasten. Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening wordt opgemaakt met inachtneming van wat omtrent de financiële positie op de balansdatum is gebleken tussen het moment van opmaken van de jaarstukken en het tijdstip van vaststelling daarvan. Dit voor zover deze aanvullende informatie onontbeerlijk is voor het bedoelde inzicht.
Algemene uitkeringen
Van alle gemeenten en provincies wordt verwacht dat in de jaarrekening over het verslagjaar t de gemeentefonds- respectievelijk provinciefondsuitkering wordt opgenomen conform de in jaar t laatst gepubliceerde accresmededeling. Doorgaans is deze accresmededeling opgenomen in de decembercirculaire. De gevolgen van het bijgestelde accres zoals opgenomen in de meicirculaire van het verslagjaar t+1 worden verantwoord in de jaarrekening van het op het verslagjaar volgende
boekjaar.
In de Jaarrekening 2018 wordt de uitkering uit het provinciefonds verantwoord naar de stand van de decembercirculaire provinciefonds 2018.
Deze houdt in dat voor 2018 uitgegaan wordt van:
- Een algemene uitkering uit het provinciefonds van | € 131.428.474,-- |
- Decentralisatie-uitkeringen ter hoogte van in totaal | € 11.046.259,-- |
- Een afrekening over 2017 van in totaal | € 87.100,-- |
- Totaal: | € 142.561.833,-- |
Dividend
Dividenden zijn verantwoord in het jaar waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van de vennootschap is genomen. In de praktijk betekent dit dat in de Jaarrekening 2018 de dividenden over 2017 zijn verantwoord, waarover in 2018 het besluit tot vaststelling en uitkering is genomen. Hieronder staat een specificatie van de ontvangen dividenden.
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen: | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
‒ uit hoofde van kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | |||||||||
- NV Waterleidingmaatschappij Drenthe | 2.721 | 0 | 2.721 | 2.721 | 0 | 2.721 | 0 | 0 | -2.721 |
- Enexis | 2.459.491 | 0 | 2.459.491 | 2.459.491 | 0 | 2.459.491 | 2.720.384 | 0 | 260.893 |
- BNG | 222.008 | 0 | 222.008 | 222.008 | 0 | 222.008 | 222.008 | 0 | 0 |
Totaal dividend | 2.684.220 | 0 | 2.684.220 | 2.684.220 | 0 | 2.684.220 | 2.942.391 | 0 | 258.172 |
Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Op 1 januari 2016 is de Wet Vpb-plicht overheidsondernemingen ingevoerd, waardoor een groot
aantal directe en indirecte overheidsondernemingen onder voorwaarden belastingplichtig voor de
vennootschapsbelasting (Vpb) zijn geworden. Provincies, gemeenten en hun gemeenschappelijke
regelingen met rechtspersoonlijkheid worden belastingplichtig, voor zover zij een fiscale onderneming
drijven. Hetzelfde geldt voor door provincies/gemeenten beheerste stichtingen en verenigingen. Veel
kapitaaldeelnemingen, waaronder bv’s, nv’s en coöperaties, worden zelfs belastingplichtig voor ál hun
activiteiten. De regeling kent een aantal algemene en specifieke vrijstellingen op basis waarvan de
Vpb-plicht mogelijk (deels) beperkt kan worden. De jaarrekening 2018 van de provincie Drenthe is de
derde jaarrekening waarin de gevolgen van de invoering van de vennootschapsbelastingplicht voor
overheidsbedrijven dienen te worden verwerkt. Op basis van een uitgevoerde inventarisatie alsmede een nadere analyse stelt de provincie Drenthe zich op het standpunt dat zij niet belasting- en aangifteplichtig is. Voornaamste reden hiervoor is dat naar mening van de provincie Drenthe geen sprake is van belastbare activiteiten. De Belastingdienst geeft niet in algemene zin een bevestiging van het achterwege blijven van de belastingplicht, omdat zij het recht wil behouden om een en ander inhoudelijk te toetsen. Vooralsnog betekent dit dat in het overzicht van baten en lasten onder het "bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting" een bedrag van € nihil is verantwoord.
Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
De post onvoorzien, primitief begroot op € 500.000,--, is bij de 3e Bestuursrapportage met € 475.000,-- teruggebracht tot € 25.000,-- en niet ingezet voor onvoorziene uitgaven.
Grondslag verantwoording subsidielasten
In de jaarrekening worden de subsidielasten verantwoord op het moment van afgifte van de subsidiebeschikking, tenzij de verstrekte subsidie op basis van de subsidiebeschikking expliciet is toe te rekenen aan een specifiek boekjaar, bijvoorbeeld:
- (1) een in jaar t verstrekte boekjaarsubsidie voor boekjaar t + 1; of
- (2) een in jaar t verstrekte incidentele of projectsubsidie, waarbij uit de subsidiebeschikking expliciet blijkt dat deze betrekking heeft op boekjaar t+1.
Handreiking “Verantwoorden van subsidies” (Commissie BBV, januari 2019)
In januari 2019 heeft de Commissie BBV de handreiking “Verantwoorden van subsidies” gepubliceerd. In de handreiking gaat de Commissie BBV in op de vraag wanneer de subsidie als last bij de subsidiegever en als bate bij de subsidieontvanger dient te worden verantwoord.
In de handreiking geeft de Commissie BBV aan dat de verwerkingswijze afhangt van het type subsidie en de gestelde voorwaarden, waarbij de Commissie BBV - bij voorwaardelijke subsidieverstrekkingen (exploitatie- en investeringssubsidies) – duidelijk aangeeft dat de subsidielast op basis van toerekeningsbeginsel verantwoord dient te worden. Dit betekent dat de subsidielast (gedeeltelijk) verantwoord dient te worden in het jaar waarin door de subsidieontvanger de prestatie (waarvoor de subsidie voor is verstrekt) is geleverd en (gedeeltelijk) aan de gestelde voorwaarden is voldaan.
Zoals hierboven toegelicht, zijn de verstrekte (voorwaardelijke exploitatie- en investerings)subsidies in de jaarrekening 2018 van de provincie Drenthe verantwoord op basis van het voorzichtigheidsprincipe. Deze verwerkingswijze wijkt derhalve af van de verwerkingswijze zoals opgenomen in de handreiking “Verantwoorden van subsidies” d.d. 21 januari 2019 van de Commissie BBV.
Omdat decentrale overheden de begroting 2018 niet meer aan kunnen passen, heeft de Commissie in de handreiking “Verantwoorden van subsidies” aangegeven dat de wijze van verwerken zoals opgenomen in de handreiking “Verantwoorden van subsidies” in ieder geval vanaf verslagjaar 2019 toegepast dient te worden. Daarnaast beschikken wij op grond van de geldende kaders en met subsidieontvangers gemaakt afspraken niet over de benodigde informatie om de subsidielasten op basis van het toerekeningsbeginsel te bepalen.
Wanneer de handreiking voor 2019 ongewijzigd blijft, dient in de jaarrekening 2019 een stelselwijziging voor de verantwoording van de subsidielasten naar het toerekeningsbeginsel plaats te vinden. Een wijziging naar de verwerkingswijze op basis van het toerekeningsbeginsel betreft een complexe en omvangrijke transitie met ingrijpende impact op de bedrijfsvoering. Voor de financiële verantwoording geldt dat de post Nog te ontvangen facturen (transistorische posten verplichtingen) op basis van het toerekeningsbeginsel naar verwachting aanzienlijk lager zal uitvallen en het eigen vermogen hoger. De daadwerkelijke financiële impact kan – vanwege het ontbreken van de benodigde informatie - op dit moment echter nog niet worden bepaald.