Jaarverslag 2018

I.2.8 Reserves en voorzieningen

Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde

Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde

060231

Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde

Verloop

2018

2019

2020

2021

2022

Saldo aanvang jaar (1)

13.650.000

10.843.189

9.258.189

7.673.189

6.588.189

Begrote onttrekking (2)

2.785.000

1.585.000

1.585.000

1.085.000

1.085.000

Begrote toevoeging (3)

-

-

-

-

-

Begrote lasten programma (4)

2.785.000

1.585.000

1.585.000

1.085.000

1.085.000

Werkelijke/beoogde lasten programma (5)

2.806.811

1.585.000

1.585.000

1.085.000

1.085.000

Begrote baten programma (6)

Werkelijke/beoogde baten programma (7)

060231 Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde

Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen)

Deze reserve is ingesteld omdat de investeringsbijdragen niet gelijkmatig over de periode van tien jaar zijn verdeeld. Zo is ten aanzien van de vergoeding van NEDAB-kosten uitgegaan van een gemiddelde van € 3 miljoen per jaar, maar zal de daadwerkelijke vergoeding kunnen fluctueren. Voor het ROF en de capaciteitsinvesteringen geldt dat de middelen daadwerkelijk beschikbaar worden gesteld op het moment dat zij benodigd zijn. Flexibiliteit is daarom geboden en bovendien bieden wij op deze manier een duidelijk afgebakend financieel kader voor de inzet van de investeringsbijdrage met het oog op de te verstrekken garantstelling ten behoeve van de aanvraag Luchthavenbesluit.De middelen worden gebruikt om de komende 10 jaren in te zetten voor de vergoeding van kosten voor Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB)  in de periode 2017-2026, vermogensvorming binnen het Route ontwikkelingsfonds (ROF) en de financiering van capaciteitsinvesteringen.

Instellingsbesluit

Statenstuk 2017-793 Toekomst Groningen Airport Eelde-Uitwerking beleidskeuze 'Investeren' 12 juli 2017

Portefeuillehouder

Cees Bijl

Teamleider

Erik bos

Programma

2: Regionale economie

Toelichting

Deze reserve is ingesteld omdat de investeringsbijdrage niet gelijkmatig over de periode van tien jaar zal zijn verdeeld. Zo is ten aanzien van de vergoeding van NEDAB-kosten uitgegaan van een gemiddelde van € 3 miljoen per jaar (ons aandeel daarvan is 30%), maar zal de daadwerkelijke vergoeding kunnen fluctueren. Voor het  Route ontwikkelingsfonds (ROF) en de capaciteitsinvesteringen geldt dat de middelen daadwerkelijk beschikbaar worden gesteld op het moment dat zij benodigd zijn. Flexibiliteit is daarom geboden. Bovendien bieden wij op deze manier een duidelijk afgebakend financieel kader voor de inzet van de investeringsbijdrage met het oog op de te verstrekken garantstelling ten behoeve van de aanvraag Luchthavenbesluit.
De middelen worden gebruikt om de komende tien jaren in te zetten voor de vergoeding van kosten voor Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) in de periode 2017-2026, vermogensvorming binnen het ROF en de financiering van capaciteitsinvesteringen.

Wat was in 2018 gepland?

In 2017 is een totaalbedrag van € 13,8 miljoen vanuit de Reserve investeringsagenda overgeheveld naar deze reserve. Conform het Statenstuk 2107-793 zijn vooralsnog onttrekkingen in de Begroting opgenomen. Deze kunnen in de praktijk fluctueren en zullen later bijgesteld worden via de P&C documenten. In de primitieve begroting 2018 was een onttrekking aan deze reserve opgenomen van € 2.785.000,-- ten gunste van de exploitatie.

Wat is in 2018 gerealiseerd?

In de praktijk is per saldo € 21.811,-- meer aan de reserve onttrokken dan geraamd.

Wat zijn de oorzaken van eventuele afwijkingen?

In 2018 is de bijdrage voor het project NEDAB brandweerkazerne € 21.811,-- hoger uitgevallen dan begroot.

Wat is het (meerjarige) effect van eventuele afwijkingen

N.v.t.

ga terug