Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde
060231 | Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | ||||
---|---|---|---|---|---|
Verloop | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Saldo aanvang jaar (1) | 13.650.000 | 10.843.189 | 9.258.189 | 7.673.189 | 6.588.189 |
Begrote onttrekking (2) | 2.785.000 | 1.585.000 | 1.585.000 | 1.085.000 | 1.085.000 |
Begrote toevoeging (3) | - | - | - | - | - |
Begrote lasten programma (4) | 2.785.000 | 1.585.000 | 1.585.000 | 1.085.000 | 1.085.000 |
Werkelijke/beoogde lasten programma (5) | 2.806.811 | 1.585.000 | 1.585.000 | 1.085.000 | 1.085.000 |
Begrote baten programma (6) | |||||
Werkelijke/beoogde baten programma (7) | |||||
Saldo einde jaar (8=1-2+3+4-5-6+7) | 10.843.189 | 9.258.189 | 7.673.189 | 6.588.189 | 5.503.189 |
060231 Reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | |
---|---|
Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen) | Deze reserve is ingesteld omdat de investeringsbijdragen niet gelijkmatig over de periode van tien jaar zijn verdeeld. Zo is ten aanzien van de vergoeding van NEDAB-kosten uitgegaan van een gemiddelde van € 3 miljoen per jaar, maar zal de daadwerkelijke vergoeding kunnen fluctueren. Voor het ROF en de capaciteitsinvesteringen geldt dat de middelen daadwerkelijk beschikbaar worden gesteld op het moment dat zij benodigd zijn. Flexibiliteit is daarom geboden en bovendien bieden wij op deze manier een duidelijk afgebakend financieel kader voor de inzet van de investeringsbijdrage met het oog op de te verstrekken garantstelling ten behoeve van de aanvraag Luchthavenbesluit.De middelen worden gebruikt om de komende 10 jaren in te zetten voor de vergoeding van kosten voor Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) in de periode 2017-2026, vermogensvorming binnen het Route ontwikkelingsfonds (ROF) en de financiering van capaciteitsinvesteringen. |
Instellingsbesluit | Statenstuk 2017-793 Toekomst Groningen Airport Eelde-Uitwerking beleidskeuze 'Investeren' 12 juli 2017 |
Portefeuillehouder | Cees Bijl |
Teamleider | Erik bos |
Programma | 2: Regionale economie |
Toelichting | Deze reserve is ingesteld omdat de investeringsbijdrage niet gelijkmatig over de periode van tien jaar zal zijn verdeeld. Zo is ten aanzien van de vergoeding van NEDAB-kosten uitgegaan van een gemiddelde van € 3 miljoen per jaar (ons aandeel daarvan is 30%), maar zal de daadwerkelijke vergoeding kunnen fluctueren. Voor het Route ontwikkelingsfonds (ROF) en de capaciteitsinvesteringen geldt dat de middelen daadwerkelijk beschikbaar worden gesteld op het moment dat zij benodigd zijn. Flexibiliteit is daarom geboden. Bovendien bieden wij op deze manier een duidelijk afgebakend financieel kader voor de inzet van de investeringsbijdrage met het oog op de te verstrekken garantstelling ten behoeve van de aanvraag Luchthavenbesluit. |
Wat was in 2018 gepland? | In 2017 is een totaalbedrag van € 13,8 miljoen vanuit de Reserve investeringsagenda overgeheveld naar deze reserve. Conform het Statenstuk 2107-793 zijn vooralsnog onttrekkingen in de Begroting opgenomen. Deze kunnen in de praktijk fluctueren en zullen later bijgesteld worden via de P&C documenten. In de primitieve begroting 2018 was een onttrekking aan deze reserve opgenomen van € 2.785.000,-- ten gunste van de exploitatie. |
Wat is in 2018 gerealiseerd? | In de praktijk is per saldo € 21.811,-- meer aan de reserve onttrokken dan geraamd. |
Wat zijn de oorzaken van eventuele afwijkingen? | In 2018 is de bijdrage voor het project NEDAB brandweerkazerne € 21.811,-- hoger uitgevallen dan begroot. |
Wat is het (meerjarige) effect van eventuele afwijkingen | N.v.t. |